چرا روزنامه مهم است؟

 

این روزها گوشه و کنار زیاد می‌شنویم و می‌خوانیم که دوران روزنامه‌ها به سر آمده است. استدلال مشترک‌شان هم این است که در زمان یکه‌تازی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی مانند تلگرام، روزنامه ماهیت وجودی‌اش را از دست داده است.

اما به عقیده بنده روزنامه‌نگاری زنده و پویا است و تازه دارد گرم می‌شود! روزنامه هم، به عنوان یک پکیج روزانه کاغذی که چاپ می‌شود و در دستان خواننده قرار می‌گیرد، نمرده است.

 

پکیج روزانه خواندنی

روزنامه، یک پکیج روزانه چاپی است که با یک بسته‌بندی مناسب

 

زمان کم، کیفیت بالا

در تلرگام وش بکه‌های اجتماعی، دروازه‌بانی خبری کار دشواری است. فیسبوک کارهای زیادی برای نمایش مهم‌ترین موضوعات در تایم‌لاین کاربران انجام داده، اما با همه پیشرف‌های نرم‌افزاری هنوز هم راه زیادی تا رسیدن به یک تایم‌لایم واقعی و خواندنی در پیش دارد.

در روزنامه با صرف کوتاه‌ترین زمان، می‌توان به مهم‌ترین موضوعات خبری دسترسی پیدا کرد.

در انبوه کانال‌های تلگرامی، شما چگونه می‌توانید مهم‌ترین موضوعات خبری و تحلیل‌های روز را پیدا کنید. برای رسیدن به یک وکیج محتوایی خوب در تلگرام، هم باید زمان زیادی را اختصاص دهید و هم اینکه توانمندی رسانه‌ای خوبی برای شناسایی رسانه‌های معتبر و غیرمعتبر داشته باشید. توانمندی‌ای که اغلب افراد آن را ندارند.

 

آیا چاپ روزنامه با حفظ محیط زیست تضاد دارد؟

یک استدلال دیگر این است که می‌گویند چاپ روزنامه با حفظ محیط زیست تناقض دارد.

واقعیت امر این است که بالای ۹۰ درصد کاغذ روزنامه‌های چاپی، از روزنامه‌های قبلی تأمین می‌شود.

علاوه بر این، کارخانه‌های بزرگ کاغذسازی دنیا، به منظور تأمین کاغذ مورد نیاز برای روزنامه، اقدام به تأسیسم مزارع بزرگ می‌کنند که بهترین درختان مناسب برای کاغذ روزنامه را در آنها پرورش می‌دهند و با بهینه‌ترین روش، چوب مورد نیاز برای تأمین کاغذ را تأمین می‌کنند.

در ایران هم، کارخانه چوب و کاغذ مازندران بر اساس قراردادی که با سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان حنگلداری داشته، زمین‌های بزرگی را برای کاشت درخت در نظر گرفته و علاوه بر آن، وظیفه حفاظت و رسیدگی به پهنه بزرگی از جنگ‌های استان مازندران را بر عهده دارد.

برای توضیحات بیشتر، خواندن این گزارش خالی از لطف نیست.

 


خلاصه کلام اینکه،

هم روزنامه بخوانید، هم از مردن روزنامه و روزنامه‌نگاری نترسید و هم اینکه اگر مثل من عاشق کاغذ و جوهر چاپ و خواندن روزنامه کاغذی هستید، برای این کار غذاب وجدان نداشته باشید!

دکمه بازگشت به بالا