هفته‌نامه شنبه، یک استارتاپ رسانه‌ای یا رسانه‌ای برای استارتاپ‌ها؟

در دسته‌بندی استارتاپ‌ها، یک دسته مهم به «استارتاپ‌های رسانه‌ای» تلعق می‌گیرد.
استارتاپ‌هایی که یک الگوی رسانه‌ای را برای مدل کسب و کارشان در نظر گرفته‌اند.
هفته‌نامه شنبه از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم، یک اتفاق ویژه در اکوسیستم استارتاپی کشور است و شاید بتوان آن را در رده «استارتاپ‌های رسانه‌ای» قرار داد. 
تاکنون ۱۷ شماره از آن منتشر شده و در همین مدت کوتاه جای خود را در بین علاقه‌مندان فضای استارتاپی ایران پیدا کرده است.

«شنبه» می‌داند که ضریب نفوذ اینترنت به اندازه‌ای بالا نیست که تمام مخاطبین حوزه کارآفرینی را پوشش دهد و این هفته‌نامه (که می‌توان آن را نوعی نشریه اقتصادی دانست) یک نکته دیگر را هم می‌داند: چاپ هنوز یک مدیوم زنده و فعال و تأثیرگذار است.
هفته‌نامه معتبر نیوزویک سال پیش اعلام کرد که انتشار نسخه چاپی‌اش را متوقف می‌کند و از این پس به صورت اینترنتی منتشر می‌شود، و این کار را هم کرد، ولی چند ماه بعد به اشتباهش پی برد و مجدد انتشار نسخه کاغذی‌اش را دنبال کرد.
این روزها تیم‌های رسانه‌ای ترجیح می‌دهند رسانه‌شان را به صورت اینترنتی منتشر کنند و با یک تیر، چند نشان بزنند: از دشواری‌های فرایند صفحه بندی نسخه چاپی خلاص شوند، هزینه‌های سرسام‌آور کاغذ و لیتوگرافی و چاپ و صحافی را کنار بزنند و از شر سازمان مافیایی توزیع مطبوعات در کشور خلاص شوند.

شنبه مستقل جلو آمده است. کسی نیست که نداند انتشار یک نشریه چاپی در این دور و زمانه چقدر کار سختی است. باید به احترام تیم شنبه کلاه را از سر برداریم.

آنطور که از ظواهر برمی‌آید، پولی هم بابت رپرتاژها و کاوراستوری‌هایش از استارتاپ‌ها نمی‌گیرد. فضای استارتاپی ایران هم طوری نیست که بخواهد برای یک تیتر اول یا دوم در یک هفته‌نامه هزینه کند. به نظر می‌رسد این نشریه فعلا در حال سرمایه‌گذاری است تا بتواند به یک برند رسانه‌ای تأثیرگذار تبدیل شود و پس از آن روی مدل‌های مختلف درآمدزایی رسانه‌ای کار کند.

هفته‌نامه شنبه در این ۱۷ شماره‌ای که از عمر آن می‌گذرد، یک اتفاق مثبت در فضای استارتاپی ایران بوده. اتفاقا همین سه چهار ماهی که شنبه شروع به کار کرده است، جزو سردترین روزهای اکوسیستم استارتاپی ایران در ۴ ماه گذشته است و کم‌ترین حجم رویدادهای مرتبط در این چند ماهه برگزار شده است. انتشار «شنبه» یکی از اتفاقات گرمابخش به فضای استارتاپی ایران بود.


آدرس سایت اینترنتی هفته‌نامه شنبه: ShanbeMag.ir

 

دکمه بازگشت به بالا